Szaléziak.HU - Facebook Szaléziak.HU - Twitter Szaléziak.HU - Youtube

Főoldal / Aktuális / Bruno Ferrero hat tanácsa az aktív meghallgatáshoz

Bruno Ferrero hat tanácsa az aktív meghallgatáshoz

Bruno Ferrero hat tanácsa az aktív meghallgatáshoz

2019-09-24 Kedd   |   #Aktuális   |   ARCHIVÁLT

pedagógia  • nevelés  •

Gyakran halljuk, hogy a jó kapcsolat kulcsa a kommunikáció, de ne felejtsük el, hogy a jó kommunikáció titka a meghallgatás. Íme hat tipp a gyakorláshoz, hogy másokat jobban megértsünk.

   1. Hozz létre alkalmas környezetet

A szavak nem az egyetlen elem. Gyakran nem is a legfontosabbak. A légkör, a környezet, a gesztusok, a ragaszkodás, a csend, a szemek, az arc nem egyszerű keret. Például állásinterjún a jelölt külső megjelenése szinte mindig dönt a találkozó eredményéről.

"Hagyd, hogy a növendékek szabadon fejezzék ki gondolataikat" - mondta Don Bosco munkatársainak. Ragaszkodott hozzá: "Hagyd őket sokat beszélni!" Don Bosco elsősorban a "meghallgatás" példája volt. Egy híres fénykép a fiúk gyóntatása során mutatja be: az egész lényével hallgatja a gyereket, szinte elnyeli a figyelmével.

Az Életrajzi emlékekben olvassuk: „Sok és komoly elfoglaltsága ellenére mindig készen állt arra, hogy atyai szívvel fogadja szobájában azokat a fiatalokat, akik személyes meghallgatást kértek tőle. Éppen ellenkezőleg, azt akarta, hogy nagy családiassággal kezeljék őt, és soha nem panaszkodott az indiszkréció miatt, bár néha zavarta. Mindenkinek teljes szabadságot adott rá, hogy kérdéseket tegyenek fel, letegyék a terheiket, védekezzenek, mentséget keressenek...

Ugyanazzal a tisztelettel fogadta őket, amellyel a nagy urakat kezelte. Meghívta őket, hogy üljenek a kanapéra, miközben ő az asztalnál ült, és a legnagyobb figyelemmel hallgatta őket, mintha minden dolog, amivel felhozakodtak, nagyon fontos lenne...”

A legtöbb szülő úgy gondolja, hogy meghallgatja gyermekeit. Egyszerű és nyilvánvaló tevékenységnek tűnik. Mégis, hányszor hallgat az anya és az apa igazán és őszintén, teljes figyelmet fordítva arra, amit gyermekei mondanak, vagy megpróbálnak mondani?

  1. Összpontosíts a másik szavaira

A meghallgatás legjobb módja az, ha a másik szavaira összpontosítunk, anélkül, hogy mást tennénk, vagy egy másik témára gondolnánk. A sietés egyik jele, amely korunk embereit érinti, a növekvő képtelenség arra, hogy a szemünkkel kommunikáljunk. Az emberek közötti kapcsolatok megsokszorozódtak: internet, e-mail, mobiltelefon... És elfelejtjük a legegyszerűbb kapcsolatot: a szemkontaktust.

Don Bosco a következő szavakkal foglalta össze nevelési módszerének egyik sarokkövét: „Mindig érezzék magukon elöljáróik pillantását.” Ez természetesen nem a rendőrségi típusú megfigyelést jelenti, hanem a szemmel tartás módját, amely azt kommunikálja: "Te tényleg érdekelsz engem. Megérdemled a teljes figyelmemet ".

  1. Azért legyél jelen, hogy meghallgass, ne azért, hogy válaszolj

Az aktív meghallgatás azt is jelenti, hogy megtanulunk csendben maradni, hallgatni a másik beszédét, a figyelmünket a másik személyre összpontosítani és vigyázni, hogy ne adjunk tanácsot, vagy keressünk megoldást, amíg a másik beszél.

Képzeljünk el egy tanárt, akinek újra kell motiválnia a diákot, aki kimaradt az órákról. Megérkezik az osztálytanács, és a kérdéses hallgató megpróbálja (nehezen) elmagyarázni, mi történik vele. De a tanárok félbeszakítják őt azzal, hogy tanácsot adnak neki, hogy mit tegyen. A valóságban a hallgató egyszerűen szeretné, ha megértenék azt, amit el próbál mondani.

"Beszélek, beszélek, de senki nem figyel rám" - morogja Corinna (8 éves). És Giuditta (7 éves): "Aztán este, az ágyban, mindenkinek hátat fordítok, a fal felé fordulok és hozzá beszélek, mert legalább meghallgat." A javítóintézet interjújában egy fiatalember keserűen mondta apjának: "Apu, tudod, hogy húsz év alatt most először hallgatsz rám?"

  1. Töröld le az érzékelő szűrőket

Ez azt jelenti, hogy tegyük félre az érzelmeket és a személyes vágyakat. A legnagyobb veszély az, ha azt gondoljuk, hogy már mindent tudunk. Például: "Csak lusta... Itt fekszik... Ez ijesztő..." Ha mérgesek vagytok, nyugodjatok meg. Ha nem érinti meg a szíveteket az, amit hallottatok, tegyétek félre a csalódást vagy az aggodalmat.

  1. Fogalmazd újra a kapcsolattartásod legfontosabb frázisait

Ellen kell állni a kísértésnek, hogy megnyugtassuk, indokokat keressünk, igazoljuk vagy prédikáljunk. Ehelyett próbáljátok elképzelni mit érez a gyermek abban a pillanatban.

Ne ismételjétek meg a szavait. Például, ha a lányod azt kiabálja, hogy te vagy a legrosszabb anya a világon, nem segít, ha megállapítod: „Azt gondolod, hogy én vagyok a legrosszabb anya a világon.” Nem igazán hiszi ezt, csak azért mondja, hogy reakciót váltson ki. Megfelelő válasz lehet: "Talán dühös lettél, mert nem akarom, hogy az új ruhádat vedd fel az iskolába." Ne minimalizálj. Ne ragaszkodj valamihez. Időnként, még akkor is, ha megértette a jelet, a gyermek nem akarja beismerni egy bizonyos érzelemét. Ne légy makacs. Nem számít, egyetért veled vagy sem. A reflektív hallgatás célja nem egy vallomás kicsikarása, hanem segít a másiknak, hogy érezze, meghallgatják, megértik és elfogadják, hogy együtt tudjon élni az érzelmekkel, és szóban, ne pedig cselekedetekkel fejezze ki őket.

  1. Képzeld magad az ő helyébe, ha együtt szembesültök egy problémával

Ez egy értékes lépés. Az aktív meghallgatás segít tisztázni a helyzetet. A beszélgetőpartner úgy érzi, megértik, és ez megnyugtatja. Általában pozitívan válaszol a kérdésre: "Mit fogsz csinálni?"

 

http://biesseonline.sdb.org/Szaléziak.HU

 

 

Kapcsolódó cikkek

 Az európai szaléziak erősítik a szocio-emocionális jólétet iskoláikban

Az európai szaléziak erősítik a szocio-emocionális jólétet iskoláikban

#Szalézi világ 2024-03-19, Kedd

A Szalézi Kongregáció Ifjúsági Szolgálati Szektora 2024 áprilisában felmérést készít az európai szalézi oktatási közösségek szocio-emocionális..

Róma - Fiatalság és szexualitás: tíz pont a kiinduláshoz

Róma - Fiatalság és szexualitás: tíz pont a kiinduláshoz

#Szalézi világ 2024-03-16, Szombat

Az affektivitás és a szexualitás területére vonatkozó oktatási javaslatok újraolvasása nem lehetőség, hanem sürgős és halaszthatatlan feladat, amelyet nem..

Mint Don Bosco - A nevelés szavai 4. - RAGYOGJ

Mint Don Bosco - A nevelés szavai 4. - RAGYOGJ

#Aktuális 2024-03-10, Vasárnap

Nevelni nem azt jelenti, hogy felkapaszkodsz a katedrára, egy íróasztalhoz, hanem azt, hogy kijelölsz egy utat. Nevelni annyit tesz, mint azzá válni, amit..

Gelsey Vilmos-díjban részesült Koblencz Attila

Gelsey Vilmos-díjban részesült Koblencz Attila

#Magyar Tartomány 2024-02-26, Hétfő

Keresztényként a magyar nemzeti kultúra, az oktatás rendszereiben, azok irányításában elért kimagasló eredményéért méltatták Koblencz Attilát, a Magyar..

Mint Don Bosco – A nevelés szavai 3. –  BESZÉLJÜNK

Mint Don Bosco – A nevelés szavai 3. – BESZÉLJÜNK

#Aktuális 2024-02-02, Péntek

Ha nem beszélünk a gyerekekkel, az azt jelenti, hogy háziállatként kezeljük őket. A beszéd alapvető fontosságú a nevelésben. Legalább három okból..

Címkék

 • 1% • 28EK • 29.EK • adomány • advent • Afrika • ajándék • akció • alapítás • alapítvány • Albertfalva • áldás • áldozat • alkalmazás • állandó • állás • álom • Amerika • Amoris Laetitia-családév • Ángel Fernández Artime • animátor • Argentína • Ars Sacra Fesztivál • avatás • Ázsia • beiktatás • béke • betegség • bevándorlók • bíboros • bicentenárium • boldoggáavatás • boldoggáavatási eljárás • BoscoFeszt  • börtön • Brazília • búcsú • Budapest • bűnmegelőzés • bűvészet • Centenárium • cigány pasztoráció • cirkusz • Clarisseum • Colle Don Bosco • család • csapatépítés • cserkészek • csoda • ...
Összes címke
< Lelki hétvége pedagógusoknak és nevelőknekOlaszország – Alapkurzus Don Boscóról és Valdoccóról >