Főoldal / Magyar Tartomány / Óbuda - Óvodai évindító a családiasság jegyében
Óbuda - Óvodai évindító a családiasság jegyében
2021-09-17 Péntek | #Magyar Tartomány | ARCHIVÁLT
Illeszkedve a SZIF ezévi mottójához az óvoda különös figyelmet kívánt szentelni a közösségének. A 2021/2022-es nevelési év elején értekezletre gyűltek össze az óvoda dolgozói Az együtt töltött vidám, játékos délelőttből erőt merítve a délutáni értekezleten is lelkesen tudott mindenki figyelni.
A Péter Pál óvodában dolgozó pedagógusok korábban sok-sok inspiráló témát egy csokorba gyűjtve továbbítottak Németh Ádámnak, aki válaszul a mindennapi életünkben jelen lévő megelőző módszert vizsgálta meg velünk összekacsintva egy csapatépítő keretén belül. Az együtt töltött egy órában a megelőző módszerben elmélyülve valami új, valami hasznos született.
Az első gyakorlat egy mindenkiből elsőként meghökkentést kiváltó pletykálkodás volt. Mint mindenki jól tudja, a pletykálkodás a férfiak művészete, de azért mi nők is hamar belejöttünk a gyakorlatba. De nem akárhogyan pletykálkodtunk. Kettesével összesúgva sorra vettünk minden kolleginát, és kizárólag pozitívan pletykálhattunk róluk. Nagy volt a kihívás.
A következő percekben a Don Bosco Kiadó pedagógiai témájú könyvei kerültek bemutatásra. A Don Bosco találkozása a fiúkkal című könyv kapcsán arról beszélgettünk, hogy ezek az esetek 150 éve történtek, melyeknek már a kifutását is láthatjuk. Mi hiába foglalkozunk a gyerekekkel, sokszor sajnos azt sem látjuk, mi történik velük 15 év múlva. Reviglio Felíciánt ma egy hátrányos helyzetű, bántalmazott, védelembe vett gyermekként írnánk le. Csodás volt hallani, hogy mennyire megváltoztatta az életét Don Boscóval való találkozása, hiszen később a Szent Ágostonról nevezett torinói templom plébánosa lett, pedig egy elkallódó fiatalnak indult. Don Bosco azt értékelte, amit a fiú a legjobban tudott, lehetőséget adva neki, hogy megmutassa a képességeit.
Második gyakorlatként, így augusztus végén, egy olyan jó, de egyszerű, nyári élményt osztottunk meg a többiekkel hármas csoportokban, amit legszívesebben jövőre is átélnénk. Amíg valaki mesélt, addig a másik két hallgató úgy figyelt, hogy közben szüntelenül mutatta a másik felé a briliáns tulajdonságait, ami meghúzódott benne, vagy ami benne volt a történetben, esetleg benne volt abban, ahogy elmondta. Hiszen mi is abból élünk, ahogy beszélünk sokszor a gyerekek között. A történet végén ajándékul átadtuk a társainknak a megfigyelteket. A végén néhányan elmondták, hogy számukra azért volt érdekes ez a fajta mesélés, mert értékesnek érezték magukat azáltal, hogy a többiek is az értéket keresték bennük.
Az, hogy ez a gyakorlat hogyan is kapcsolódik Don Boscóhoz, Ádám egy újabb sztorival válaszolt. Garelli Bertalannal való találkozásakor Don Bosco egy kezdő pap világában nagyon is érvényes kérdéseket tett fel. Mint például: voltál-e elsőáldozó, ismered-e a katekézist? Don Bosco zsenialitása abban is látszik, hogy odáig ment le a kérdésekben, amivel biztosan tudott kapcsolódni a fiúhoz, hogy végre igennel válaszoljon: fütyülni tudsz-e? Azt a tulajdonságát találta meg Don Bosco, amire evangelizációs céllal tudott építeni, mint Reviglio Felíciánra.
Feladatként azt kaptuk erre a nevelési évre, hogy megtanuljuk Don Boscótól, hogyan lehet a gyerekekkel, dolgozókkal arra építeni, amiben ők különlegesek, amiben ők a legjobbak akár egy logopédiai foglalkozáson, akár egy csoportfoglalkozáson vagy egy konyhai étkezés során. Szalézi Szent Ferenc jubileumi évének végén majd visszatérünk arra, milyen jó gyümölcsök is születtek az óvoda falain belül.
Bihari Nóra/Szaléziak.HU