Főoldal / Szalézi világ / Olaszország – Olvasásra neveléssel a vallási kiadványok válsága ellen
Olaszország – Olvasásra neveléssel a vallási kiadványok válsága ellen
2020-01-23 Csütörtök | #Szalézi világ | ARCHIVÁLT
"Lehet értékesíteni különféle változatú és formátumú könyveket, de a válság igazi gondja az olvasók számának csökkenése" - mondta Giuseppe Costa szalézi atya, professzor, a könyvkiadás szakértője, aki tíz évig volt a Libreria Editrice Vaticana (Vatikáni Könyvkiadó) igazgatója, most pedig egy új kiadványban áttekintést nyújt a könyvpiac jelenlegi helyzetéről a katolikus szférában, új kihívások és javaslatok közepette.
Milyen a katolikus könyvkiadás jelenlegi helyzete?
Létezik egy alapvető válság, ami abból származik, hogy egyes szerzetesi intézmények karizmája nem egyeztethető össze a tömegtájékoztatási eszközök és könyvek terjedésének. A vallásos kiadványok többsége szerzetesi intézmények tulajdonát képezi, amelyek alapítóinál már eredetileg is hivatkozási pont volt a könyv, mint az evangélium terjesztésének „eszköze”. Don Bosco például az iskolákban használt könyvekre, Alberione atya a jó sajtó révén történő evangelizációra összpontosított, ami azonnali befektetés volt. Ez az ideális lendület ma kudarcot vallott szervezeti, pénzügyi okokból, valamint az eltérő érzékenység miatt is.
A külső válság mellett tehát van egy belső válság a vallási világban is...
Igen, egy belső válság, amellyel még nem foglalkoztak. A vallásos könyvkiadás nehézségei abból is fakadnak, hogy a lelki olvasás csökkenőben van a szerzetesek között, mint a reggeli elmélkedéshez használatos könyvek esetében. Az is előfordul, hogy csökken a vágy a vallásos könyvkiadás alapvető műveinek megismerésére.
A múltban az ember spirituális irányítása úgy kezdődött, hogy javasoltunk egy könyvet, hogy olvassák el. Ez a szokás megváltozott. És csökken az olvasás. Emellett más eszközök, például okostelefonok és az Internet vették át az irányítást, szellemileg azonban nem helyettesítették a könyvet, csak az olvasási segédeszközök változtak. A piac vegyessé vált, nem csak a vallási vagy világi könyvekhez kapcsolódik. Amikor az olvasás csökken, az az ágazat szenved a leginkább, amely kulturális szempontból gyengébb.
Hogyan tudná a vallási könyvkiadás áthidalni ezt a szakadékot?
Fókuszálva a jó szerzőkre, kapcsolatot tartva a kulturális központokkal és egyetemekkel, a konferenciák és könyvesboltok valódi kulturális központokká alakításával. A vallásos kiadványoknak tudniuk kell használni az összes informatikai eszközt és támogatást, amelyek léteznek mind a termelésben, mind a piacon. A könyv témáiban szolgáltatások sorozata kínálható fel más nyelvek számára, mint például az elektronikus, vagy a film.
Hiányzik-e a vallásos kiadványok iránti érdeklődés a laikusok között?
Létezik egy hatalmas szekularizáció, ami oda vezet, hogy az laikusok nem érdeklődnek a vallási könyvek iránt. És ennek negatív hatása van a piacra is, mert általános érdektelenséget generál. A fiatalok hozzászoknak az olvasáshoz, ha erre felkészítik őket, vagy néhány tanár személyes kezdeményezésére, vagy a családban. Ha nagy tömegeket akarunk evangelizálni, be kell vonnunk őket, hogy reflektáljanak és felhasználják ezeket az eszközöket.
Ön szerint mely szerzőkre kellene összpontosítanunk a vallásos kiadványok újjáélesztésekor?
A kiadónak egységes javaslatot kell tenniük olyan témákról, mint a sivatag, az imádság és a politikai elkötelezettség... Ezek után a könyv tartalmához figyelmes olvasóra van szükség, aki belemerül a szerző alakjába és javaslataiba, és elolvassa ugyanazon vagy más szerzők egyéb könyveit.
Segítenünk kell a fiatalokat olyan személyiség kiépítésében, amely érzékeny az olvasás iránt, összpontosítva bizonyos témákra, hogy ne csupán a pillanatnyilag divatos írókra legyenek fogékonyak.
agensir.it/ANS-Catania/Szaléziak.HU