Főoldal / Szalézi világ / A fiatalok és a kommunikáció új módja: digitális kódok, művészet, logika
A fiatalok és a kommunikáció új módja: digitális kódok, művészet, logika
2021-06-30 Szerda | #Szalézi világ | ARCHIVÁLT
kommunikáció • fiatalok •
Ha két tizenévest megkérdezek, melyik online programot kedvelik a legjobban, azonnal válaszolnak: zenehallgatás, csetelés a barátokkal és a játék. Művészet, interaktivitás és játékok! Csak néhány a számtalan olyan tevékenységből, amely bármikor része a digitális generáció bármely 24 órájának.
Egy 9 éves gyermek mobiltelefont tart, a képernyőt bámulja, azonnal felismeri az alkalmazások szimbólumait. Gyorsan mozgatja a kezét, megérinti az alkalmazás szimbólumát, mozog, interaktivitásra törekszik. Felhívja az apját, és játszani kezdenek. A játékok az új generációk szellemi és társadalmi gyakorlatának részei. A játékok megkönnyítik az interaktivitást. Összefüggnek az emberi agy dinamikájával. Az agynak megvan a logikája, a saját módja a szimbólumok felismerésének és kódolásának, a kognitív és érzelmi nyelv generálásának.
Egy 12 éves tinédzser képet készít egy focimeccsről, szerkeszti, címet tesz rá, beilleszti a zenei hátteret, és több száz barátjának elküldi a hálózatokon. Kedvelik, megosztják, szocializálódnak. Az interaktív világ lehetőséget kínál az alkotásra és az aktív részvételre.
Egy 17 éves fiatalember egy zenei csoport tagja. Más zenészekkel együtt gitározik. Néhány dalt komponálnak, feldolgozásokat készítenek, énekelnek, felvesznek és megosztanak az interneten és a közösségi hálózatokon. Az olyan művészetek, mint a zene, a tánc, a színház, a költészet és a festészet, az ifjúság nyelvtanának részét képezik.
A gyermekek és a fiatalok a művészetekhez kapcsolódó digitális kódjaikon keresztül kommunikálnak. A zenének megvan a saját kódja, nyelve és dinamikája, amely ösztönzi az emberek érzéseinek és ötleteinek kifejezését. A színháznak megvan a maga logikája, lépései, a színészek ritmusa, időzítése, valamint az interaktivitás és a csoportmunkában való együttműködés pillanatai.
Minden művészet olyan nyelv és nyelvtan, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy kifejezzék, mi van bennük, és a világnézetüket. Ezenkívül a művészetek megkönnyítik az egyén elmélyülését a szépség, a kreatív képzelet, az aktív részvétel, valamint az alkotás és a megosztás örömében.
A digitális élőhely evangélizálásához nagyon figyelmes pillantást kell vetni a művészetek erejére, valamint arra, hogy a fiatalok hogyan szervezik és fejezik ki értékeiket, mások iránti elkötelezettségüket, valamint csoportjaik és közösségeik valóságát. Amikor egy ifjúsági csoport tapasztalattal rendelkezik a liturgikus imádságról, a közösségi elkötelezettségről és a mások szolgálatáról, és ezt az elkötelezettséget művészet útján fejezi ki, ez a csoport eredetiségével és kommunikációs vonzerejével el tudja érni, hogy a közösségi hálózatokon és az interneten visszhangozzon a hangja. A művészet így kommunikációs csatornává válik, hogy vonzó és kreatív módon fejezze ki a fiatalok életét.
A játék egyre jobban nő. Az oktató játékok az emberi kapcsolatok részét képezik, az együttlét, a kihívások megteremtése, a nevelő beszélgetések ösztönzése, az érzések kifejezése, a másokkal való együttlét. A játékok megérintik a képzeletet és az érzéseket. Összekapcsolódnak és létrehozzák az emberi kapcsolatok hálózatát. Elősegítik az önátadás és a partnerség idejét.
Oktatási ötletességének részeként Don Bosco a művészeteket, különösen a zenét és a színházat használta fel, hogy nevelje a fiataljait Valdoccóban. Tapasztalataiból tudta, hogy a művészet és a sport ösztönzi az emberi fejlődést, megnyitja a fiatalokat a kreativitás felé, megkönnyíti az emberi kapcsolatokat és jelentősen hozzájárul az oktatási és lelki élethez.
A nevelés és evangelizálás a digitális környezetben művészetek és játékok segítségével nagyszerű lehetőség mindannyiunk számára, akik hiszünk az ifjúságban!
Gildasio Mendes atya, a szalézi rend tömegtájékoztatási főtanácsosa
ANS-Róma/Szaléziak.HU