Magyar betlehemek a vatikáni kolonnád alatt a „100 jászol” kiállításon
2020-12-22 Kedd | #Aktuális | ARCHIVÁLT
A bizonytalanságok és nehézségek ellenére idén is megnyitotta kapuit a Vatikánban a „100 Betlehem” kiállítás december 13-án, vasárnap. Immáron harmadik éve, hogy az Új Evangelizáció Pápai Tanács gondozásában kerül megrendezésre a 45 éve létező római betlehemi tárlat, amelyen a magyar részvétel évek óta folytonos és állandó. A világ minden tájáról, messzi földrészekről gyűlnek össze a keresztény hagyományokat, a helyi kulturális szokásokat, népi művészetet tükröző gyöngyszemek ugyanazt azt örömhírt hirdetve: „Megszületett a világ Megváltója!” - Horváth Hajnalka tudósítása.
A kiállítás a járványügyi helyzetre való tekintettel szabadtéren, a Szent Péter téri kolonnád alatt kis, nyitott faházakban lett berendezve, hogy a hívek a lehető legbiztonságosabb egészségügyi feltételek mellett tudják megcsodálni a betlehemeket. Míg tavaly, 2019-ben Magyarország lehetett a tárlat megnyitójának házigazdája, idén Ukrajna fiataljai énekeltek a Szent Péter téren a jelentős vatikáni eseményen. Magyarországról hét betlehem érkezett a Vatikánba „A Magyar Kézművességért Alapítvány” által összefogott népművészek alkotásai közül, a Szentszéki Magyar Nagykövetség együttműködésének köszönhetően. A vatikáni szervezőbizottság 8 magyar nevezést választott be az idei kiállítás anyagába, így a székesfehérvári Ciszterci Szent István Gimnázium 5. és 6., valamint 7. és 8. osztályos tanulóinak rajzait is, amelyeket azonban sajnos nem sikerült kiállítani.
Magyar részvétel a Szentszéki Magyar Nagykövetség szervezésében
A magyar betlehemek készítői között találjuk Kurdi Csilla néptánctanárt, textilszobrászt, aki paverpol technikával formálta meg „Betlehemi éj” című művét. A paverpol technikát egy holland művésznő fejlesztette ki, amivel természetes anyagokat, továbbá fémeket lehet ragasztani. Szigeti Mónika „Menekülés Egyiptomba” c. műve festett kukoricacsuhéból és fakéregből készült, ahol a művész csodálatos, élénk színeket ért el a csuhéfestéssel. Kaics Julianna szalma-, csuhé- és vesszőfonó 40 évig vegyésztechnikusként dolgozott, majd nyugdíjasként tanulta meg a csuhéfonás technikáját. 2012 és 2019 után, idén ismét láthatjuk egy alkotását a római kiállításon „Szent Család” címmel. Harsányi Tiborné szalma- és csuhéfonó, népi játszóházvezető szintén szerepelt már korábban a vatikáni tárlaton, 2020-ban szalmafonással készült „Betlehem a Szent Családdal és a három királlyal” c. alkotása látható. Garamvölgyi Adrienn népijáték- és kismesterségek oktató egyedi alkotásával egy fakereszt elé helyezte Jézus születésének jelenetét, a csuhéból megfont Máriát a kis Jézussal és Józsefet, míg Gelencsér Julianna, népi iparművész egy fából készült házforma elé illesztette a csuhéból font betlehemi figurákat és termésekkel díszítette a jelenetet. Végül Czupp Pál, Prima díjas fafaragó, népi iparművész „A Szent Család megpihen” c. alkotása dió és vadkörtefából készült. A világos színű vadkörtéből megfaragott szereplők egy sötét árnyalatú diófakéregben vannak elhelyezve, így a két fa típussal a művész nagyon szép kontrasztot állított elő, amely lehetővé teszi a figurák kiemelkedését a sötétebb háttérből.
„Tekintsünk Jézus születésére, hogy ne érezzük magunkat egyedül”
A kiállítást végig nézve több olyan betlehemi alkotást fedezhetünk fel, amelyek utalnak a földünket sújtó világjárványra. Egy olasz művész orvosi sátor közepébe, maszkot viselő figurák közé helyezte Jézus születésének jelenetét. A jászolkészítés egyik sajátossága pontosan az, hogy az alkotók annak érdekében, hogy még közelebb hozzák az emberekhez a születéstörténetet, helyi környezetbe, aktuális körülmények közé illesztik a Szent Családot.
„A „születéstörténet” az egyszerűség szimbóluma és a remény jele” – mondta Salvatore Fisichella érsek, az Új Evangelizáció Pápai Tanács elnöke a kiállítás megnyitóján. „Amikor a betlehemi jelenetre tekintünk, emlékezzünk arra, hogy Isten irántunk érzett szeretetének látható egyszerűsége előtt állunk. Az Úr így szeret minket. 2020 karácsonyán bizonyosodjunk meg arról, hogy nem vagyunk egyedül, Isten sosem hagy el bennünket. Ha a járvány okozta helyzet miatt szomorúságot érzünk, vagy magányosak vagyunk, lépjünk közel a betlehemhez és szemléljük a gyermek Jézust, aki befogadást vár tőlünk. Tárt karral fogadjuk be Őt és mindjárt nem érezzük magunkat magányosnak. A betlehem továbbá a reménység jele, a kézzel fogható, folytonos szolidaritásról tanúskodik, amelyet Isten osztott meg az emberiséggel Fiának megtestesülése által” – mondta Salvatore Fisichella érsek, a kiállítást szervező pápai tanács elnöke.