Főoldal / Szalézi világ / Olaszország – Tiszteletbeli doktori cím a rendfőnöknek
Olaszország – Tiszteletbeli doktori cím a rendfőnöknek
2022-10-14 Péntek | #Szalézi világ | ARCHIVÁLT
Olaszország • rendfőnök • Ángel Fernández Artime • pedagógia •
Október 13-án, csütörtökön délután a Palermói Egyetem honoris causa diplomát adományozott pedagógiai tudományokból a szalézi rendfőnöknek.
A tudományos ülésszakot az egyetem rektora, Prof. Massimo Midiri köszöntője és üdvözlete nyitotta meg, amelyet a szicíliai egyetem intézményi bemutatkozó videója és a Pszichológiai, Pedagógiai, Testgyakorlat- és Neveléstudományi Tanszék igazgatójának, Prof. Gioacchino Lavancónak a beszéde követett.
Ez utóbbi, a civil, tudományos, egyházi és szalézi szaktekintélyek nagyszámú közönsége, a város és a szicíliai lakosság előtt Don Bosco fiai iránti hála három okát emelték ki: a több mint 100 éves jelenlétüket, a szalézi pedagógia által inspirált, a szalézi pedagógia által egy évtizede a részlegén megvalósított közösségi munkásoknak szóló diplomát adó tanfolyamot, valamint a szaléziak kitartását, hogy a nehéz helyzetekben és a mindennapi munkájukban a gyerekek és a lakosság között maradnak.
Ezt követően Prof. Francesca Pedone, a pedagógiai tudományok mesterképzési programjának koordinátora ismertette a diploma odaítélésének indoklását, amelyben többek között elmondta: "Ángel Fernández Artime atya magáévá téve Bosco Szent János nevelő meggyőződését, miszerint minden fiatalban ott van az emberi megváltás lehetősége, soha nem kételkedett ebben a bizonyosságban, és mindig azon dolgozott, hogy ez a bizonyosság oktatási és kommunikációs döntésekben is megvalósuljon, különösen a világjárvány legélesebb szakaszában, az ebből következő és tartós oktatási válsággal együtt. "A nyitásnak - írta a szalézi mozgalomnak - kell lennie a jelszónak. Nyissuk meg a tereket, a környezeteket, az élet ablakait. Nyissuk meg magunkat a másikkal való találkozásra. Hagyjunk el mindent, ami bezár minket, nyerjük vissza nyitottságunk, a szív nyitottságának érzését. Szerezzük vissza a tágabb horizont látását." Mindezt P. Á. F. Artime módszerrel és állhatatossággal valósítja meg, és nagyszerű egyetértéssel egyrészt a kultúra iránti szeretet és érdeklődés, a humanizmus a maga legszebb kifejeződéseiben, másrészt mindezek terjesztése a média eszközein keresztül, mint például a videó, a közösségi média és más."
Ezt követte Prof. Alessandra La Marca, a didaktika és speciális pedagógia professzorának laudációja, aki felidézte a szalézi pedagógia néhány sajátos vonását Don Bosco kora óta - mint például a szakképzés iránti elkötelezettség, a figyelem, amellyel a nevelők megszerettetik magukat a tanulókkal, az oktatás kizárólag szolgálatként és soha nem a hatalom eszközeként való felfogása, a fiatalok és a bennük rejlő lehetőségek integrált látásmódja.... - majd kitért a szalézi pedagógia aktualizálására, amelyet Á. F. Artime atya, beleértve a digitális és az integrális ökológia modern területeit is. Majd az őrnagy rektorról szólva azt mondta, hogy "példaképként tűnik fel azok számára, akik már elvégezték a pedagógiai tudományok szakot, vagy éppen most készülnek elvégezni".
A kihirdetés után Á. F. Artime atya is felszólalt, és néhány példát hozott a szalézi pedagógia sikereire, amelyeket a világ minden táján tapasztalhatunk: a Fülöp-szigeteki utcagyerekek körében, Sierra Leonéban az erőszak fiatal áldozataival, vagy Kolumbiában a gyermekkatonák körében.
Végül elmondta Lectio Magitralis című előadását, melynek címe: "Szalézi pedagógia - a jelen és a jövő között", röviden áttekintve ennek tíz jellemző vonását.
ANS-Palermo/Szaléziak.HU