Főoldal / Magyar Tartomány / Szalézi szavak - Évközi 6. vasárnap
Szalézi szavak - Évközi 6. vasárnap
2020-02-16 Vasárnap | #Magyar Tartomány | ARCHIVÁLT
Az evangélium utolsó mondata ragadt meg bennem: „Legyen a ti beszédetek »igen, igen, nem, nem«; ami ettől eltér, az a gonosztól van.” A papszentelésem után az első misémet tartottam Újpesten, utána elbeszélgettem Havasi atyával. Amit akkor mondott nekem, arra még mindig emlékszem: „Ha a pap több mint tíz percig prédikál, akkor az nem a Szentlélektől való, hanem a gonosztól.” Igyekszem én is lényegre törően, tíz percen belül elmondani a prédikációmat.
A Szentírásban 613 mózesi törvénnyel találkozhatunk. Több mint a fele tilalmakról szól, alig van közöttük pozitív törvény. Ezért sem kedvelték a mózesi törvényeket, kivéve egy népcsoportot, amely a törvényeket betű szerint követte: ők a farizeusok. Többször hallottuk az evangéliumban, ahogyan vitába keveredtek Jézussal.
Jézus fontosnak tartotta a mózesi törvényeket, de még fontosabbnak a törvényekkel együtt járó lelkületet, a törvények külsőséges lelkületét elég sokszor kritikával illette, a törvényeken túl a szeretet lelkületét hirdette.
Ezekben a napokban az évközi idő evangéliumait hallgatva, elmélkedve többször a törvény lelkületéről beszél. Azt mondta Jézus: „Ez a nép ajkával tisztel engem, ám a szíve távol van tőlem” – itt a lelkületre teszi a hangsúlyt.
Sokan ismerjük a gazdag ifjú történetét. A gazdag ifjú vágyakozott arra és kérdezte Jézust: „Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?” Jézus megkérdezte őt: „Ismered-e a parancsokat?” – tehát fontosnak tartotta a parancsokat. Bár ezt a választ kapta: „Gyerekkorom óta betartom őket” – a hangsúlyt a felebaráti szeretetre teszi. Ezt mondta az ifjúnak: „Menj, oszd szét a vagyonodat a szegények között.” Jézus a szeretet parancsában látja a törvény lényegét.
A gyerekekkel az iskolában az apostolok cselekedeteiről szóló filmet néztük. Sokan nem ismerik a Pál fordulásáról szóló történetet. Érdekes módon Saul, aki megtérése előtt betű szerint követte a törvényt, a megtérése után a szeretetről ír himnuszt: a szeretet türelmes, a szeretet elvisel minden, a szeretetben van a megbocsátás. A rómaiakhoz írt levelében Szent Pál ezt írja: „A törvény teljesítése tehát a szeretet.”
Igen, Jézus beteljesíteni jött a törvényt a szeretettel. Az ő tanítása és az élete erről szól. Majd a hegyi beszédben is láthatjuk Jézus lelkületét: a szeretet lelkületét. Jézus boldogoknak nevezte azokat az embereket, akik lélekben szegények, akik hiányt szenvedtek. A hegyi beszéd nem más, mint pozitív szemlélet. Láthatjuk, hogy a hegyi beszédben ígéretek vannak, bátorítás a jóra, a mózesi törvények viszont parancsokból, tiltásokból állnak, hogy mit tegyünk és mit ne. Jézus tanítása teljes egészégben a pozitív szemléletet tükrözi.
Jézus nem töltött be olyan magas pozíciót a zsidó társadalomban, mint a farizeusok és az írástudók. Tudjuk, hogy egyszerű családban született, Názáretben nevelkedett és egy ács fia volt. Mégis, az emberek odafigyeltek rá. Amikor tanította a népet, az emberek észrevették, hogy úgy tanít, mint akinek hatalma van – nem úgy, mint a farizeusok. A farizeusok a törvény szerint kerültek hatalomra, de nem voltak hitelesek, mint Jézus. Jézust erényes élete tette hitelessé, ezért tudott úgy beszélni, mint akinek hatalma van. Sokszor szoktam idézni egy indiai embert, aki nem volt keresztény, bár a tettei alapján annak tarthatnánk: Mahatma Gandhit. Az indiai társadalomban nem foglalt el semmilyen komolyabb pozíciót, hatalma sem volt, de az emberek mégis hallgattak rá, mert hiteles volt. Nem csak a törvény betartása adhat hitelességet, hanem a törvény betartásával együtt járó erényes élet. Azt mondhatjuk: betartottam a tízparancsolatot, az öt egyházi parancsolatot, rendszeresen járok vasárnapi misékre, évente legalább egyszer elvégzem a szentgyónást, de ha a családi életünkben, a közösségi életünkben, a munkahelyünkön nem törekszünk a törvényekkel együtt járó szellemiségre, a szeretetre, ha nem tükrözzük ezt a lelkületet, akkor az a veszély fenyeget, hogy nem leszünk hitelesek.
Szent Pál a szentleckében azt mondja: a bölcsességet a Szentlélek által nyerhetjük el. Mindannyian tudjuk, hogy a Szentlélek a szeretet lelke. A törvény lelkületét, a szeretet lelkületét a Szentlélek nyilatkoztatja ki. Ben Sirák zsidó tanító azt mondja az olvasmányban: hűséges légy, megvan rá a hatalmad. Vizsgáljuk meg tehát a lelkiismeretünket az olvasmányok alapján, vajon a törvények lelkületére, a szeretet szellemiségére törekszünk-e?
Legyen az életünk hiteles Isten és embertársaink előtt. Ámen.
P. Derossi Raja SDB 2017. február 12-én elhangzott prédikációja.
Szaléziak.HU