Főoldal / Szalézi világ / „FORMÁLNI A HOLNAPOT” – A vezető
Vezetőket keresünk – olyanokat, akiknek van jövőképe, kommunikációs készségei, empátiája, képesek döntéseket hozni, motivációt és bizalmat építeni mások között, tudnak feladatokat delegálni és nyitottak a visszajelzésekre. Olyan vezetőket keresünk, akik a tömegtájékoztatás területén dolgoznak. A következő rövid cikk a vezető három kiválasztott tulajdonságát tárgyalja: a motivációs képességet, a kommunikációs készségeket és a jövőképet.
Motivációs képesség
„Sok vezető célja az, hogy az emberek a legjobbat gondolják róluk. A nagyszerű vezető célja, hogy az emberek jobbat gondoljanak magukról” – mondja Carla Northcutt professzor. A valóságban ez a munkatársak motiválásának alapvető képességét jelenti, amely motiválja a kollégákat további, áthághatatlannak tűnő határok átlépésére. Az a vezető, aki a közvéleményt önmagára összpontosítja, gyakran elsősorban a saját pozitív imázsával foglalkozik, ami inkább nárcisztikus attitűdöt eredményezhet, nem pedig azt a képességet, hogy másokat motiváljon.
Hasonló szavakat mondott Harry S. Truman, az Egyesült Államok elnöke is: „Elképesztő, mennyi mindent elérhet valaki, ha nem törődik a kitüntetésekkel”. A kitüntetésekért való aggodalom óriási terhet jelenthet egy vezető számára, aki gyakran nincs tudatában ennek a ténynek. Ez a személye körüli aura egy láthatatlan határt, a felsőbbrendűség és a hozzáférhetetlenség nimbuszát hozhatja létre, ami miatt az emberek nem követik, hanem úgy érzik, hogy sürgetik őket a felelősség vállalására.
A motiváció általában azt jelenti, hogy képesek vagyunk serkenteni a célok elérésére irányuló vágyat. A pozitív megerősítés mellett olyan készségek, mint az aktív meghallgatás, a reális dicséret, a változásra való bátorítás, az alkalmazottak tisztelete, az építő kritika, a cselekvés és a kommunikáció átláthatósága, a kihívás, az érzelmek kontrollálása, a biztonságérzet a döntéshozatalban és a cselekvés érzése, segítség a kompetencia fejlesztésében, a megfelelő díjazás, az egyértelmű kommunikáció, az empátia, a dolgozók motivációinak megértése, az inspiráció és az egyértelmű delegálás elengedhetetlen.
Kommunikációs képességek
Milyen színű a személyiségem és a kommunikációs készségem? Ez a kérdés a Carl Jung pszichiáter által leírt és ma DISC-modellként ismert négy személyiségszínre vonatkozik. Thomas Erikson ezt a témát mélyrehatóan fejti ki munkájában, leírva a színkülönbségek hatását a kommunikációnkra és a környezettel való kapcsolatunkra. A szerző szerint négyféle viselkedést és kommunikációs módot különböztetünk meg: piros, sárga, zöld és kék.
A vörös emberek vezetői tulajdonságokkal rendelkező emberek, extrovertáltak, határozottak, ambiciózusak, függetlenek, akaraterősek, feladatorientáltak, eredményorientáltak, dominánsak és gyorsan dolgoznak. A sárga emberek lelkesek, vállalkozó kedvűek, optimisták, jó hallgatóság, kapcsolatorientáltak, extrovertáltak, kreatívak és elégedettek az élettel. A zöld emberek introvertáltak, kapcsolatközpontúak, barátságosak, konfliktuskerülőek, kiegyensúlyozottak, türelmesek, nyugodtak, nehezen hoznak döntést és oldanak meg konfliktusokat, stabilak, nem szívesen változnak. A kékek introvertált személyiségű, kíváncsi, logikusan gondolkodó, munkájukban nagyon alapos, részletes és szisztematikus, sőt perfekcionisták, elemző gondolkodású emberek.
Erikson elmondja, hogy a legtöbb ember különböző színek kombinációja: a lakosság körülbelül 5 százaléka egyszínű, 8 százaléka kétszínű, a többiek pedig három színnel rendelkező személyiségek. A kommunikációs készségeket lehet és kell is fejleszteni. A kommunikációs mintától függetlenül érdemes tanulmányozni és olyan válaszokat keresni, amelyek segítenek helyesen kommunikálni és megérteni mások kommunikációjának módjait. A hatékony vezető megérti, hogy az emberek különböző módon kommunikálnak, és jól ismeri a saját kommunikációs módját, különösen, ha mások munkáját irányítja.
Van jövőképe
A vezetőnek világos elképzelése van az intézményről és az általa vezetett emberek csoportjáról. Ráadásul az a bátorság jellemzi, hogy néha kockázatos és bizonytalan döntéseket hozzon. Sun Tzu a The Art of War című könyvében adott tanácsában azt mondta, hogy „a bátorság nélküli parancsnok nem tudja leküzdeni a nehézségeket és nem képes megvalósítani nagy terveket”. Az igazi vezető olyan ember, akinek van jövőképe, aki tudja, merre tart, és szenvedéllyel és lelkesedéssel osztja meg elképzeléseit.
Egy elképzelés megvalósításához türelemre van szükség. "Minél több az erőd, annál több türelemre van szükséged" - mondta az ifjabb Seneca. A jövőkép birtoklása azt jelenti, hogy bátran nézünk szembe a nap mint nap felmerülő problémákkal, ahelyett, hogy halogatnánk őket, és reménykednénk a spontán megoldásban. "A legtöbb ember több időt és energiát fordít a problémák megkerülésére, mint a megoldásukra" - mondta Henry Ford.
A vezetőnek nemcsak a szervezet vagy a projekt céljairól kell világos képpel rendelkeznie, hanem képesnek kell lennie arra is, hogy ezeket a célokat úgy kommunikálja, hogy az inspirálja munkatársait. Az ő víziója irányt ad, de egyben elkötelezettséget és motivációt is épít a csapaton belül. Másokat cselekvésre inspirálva a vezető referenciaponttá válik az egész szervezet számára, világos normákat és elvárásokat fogalmazva meg. Végezetül fontos megjegyezni John C. Maxwell szavait: „Az emberek nem a vállalatokat hagyják ott, hanem a főnökeiket.” Ez kiemeli a vezető szerepének fontosságát a munkahelyi légkör és a szervezeten belüli kapcsolatok alakításában.
A „Shaping Tomorrow” Facebook- oldala és Instagram- profilja már a konferencia előtt is aktív.
ANS-Róma/Szaléziak.HU