Főoldal / Szalézi világ / Nevelés és evangelizálás ma a digitális élőhelyen - első rész

Nevelés és evangelizálás ma a digitális élőhelyen - első rész
2022-08-19 Péntek | #Szalézi világ | ARCHIVÁLT
Ugyanazzal a szándékkal, mint az Ifjúság Szentje, hogy ott találkozzon a fiatalokkal, ahol valójában vannak, a tömegtájékoztatási főtanácsos, Gildasio Mendes atya új elmélkedéssorozatba kezd, amely ebben az esetben a „Nevelés és evangelizálás ma a digitális élőhelyen. A fiatalokkal együtt a jövő felé" téma feltárását célozza.
Hogyan evangelizálunk ma a digitális környezetben?
Az Egyház ezzel a fontos kérdéssel foglalkozott a fiatalokról szóló szinóduson, mert meg kell értenünk ennek a környezetnek a dinamikáját, hogy párbeszédet kell folytatni a kultúrákkal és evangelizálni ezt az élőhelyet.
„A digitális környezet különböző szinteken jelent kihívást az Egyház számára; elengedhetetlen tehát, hogy antropológiai és etikai szempontból elmélyítsük dinamikájának és lehetőségeinek skáláját. Ehhez nemcsak be kell lépni, és a keresztény hirdetésre való tekintettel fejleszteni kommunikációs potenciálját, hanem evangéliumi ízt kell adni a kultúrájának és dinamikájának.” (A szinódus záró dokumentuma, 145. sz.).
A pápa digitális és evangelizációs kérdésével kapcsolatos kérésének megválaszolása során veletek szeretném kezdeni, tudván, hogy az elmélkedések sorozatát szeretné kísérni az általunk megélt pillanat értelmezésével, különös tekintettel a világjárványra és az evangelizációra. háborút, igyekszik a kommunikáció perspektívájába helyezni ezt az összetett panorámát. A szövegsorozat célja, hogy megpróbáljon elmélyülni azokban a nagy kérdésekben, amelyeket pedagógusok, evangéliumhirdetők, családok, papok, szerzetesek, fiatalok és kommunikátorok tesznek fel maguknak az infoszféra, a metaverzum, a mesterséges intelligencia, az etika és a digitális, a magánélet és biztonság, algoritmusok, antropocén, biometrikus tudomány, a nagy kommunikációs cégek ereje és stratégiáik erejük megőrzésére, a személyes adatok ellenőrzése, nanotechnológia, biotechnológia kapcsán. Ez az a kontextus, amelyben célunk feltárni a kommunikáció és az evangelizálás elveit és módszertanát ezekben az új forgatókönyvekben, amelyek itt és most egyre összetettebbek lesznek, és a jövőben is.
ELSŐ RÉSZ
Az emberiség két nagy válságon ment keresztül az elmúlt két évben: az egyik a Covid-19 okozta egészségügyi válság, amely még mindig érinti a világot, és nagy társadalmi, gazdasági és egészségügyi változásokat hoz magával; és újabban az ukrán-orosz háború válsága, amely egyesek szerint egy új geopolitikai váltás kezdete a világban, amely megváltoztathatja a politikát, a gazdaságot és a világbiztonságot.
Legyen szó egészségügyi vagy háborús válságról, a közösségi médiának óriási szerepe van a család és a barátok közötti információkeresés és -megosztás közösségi módjában, a média által megosztott hírek óceánjának értelmezésében, és abban, ahogyan mi egzisztenciálisan elhelyezkedünk a világban.
Mindannyian részei vagyunk a digitális és virtuális kapcsolatok hatalmas hálózatának. Vannak adatok, amelyek megerősítik, hogy a digitális technológia rövid időn belül jelentős változást idézett elő az emberek életében, az életvezetésükben, a valósággal való bánásmódban.
Ráadásul a digitális kommunikáció, az internet és a mesterséges intelligencia kombinációja nagy és összetett kommunikációs élőhelyet hozott létre, amely jelentősen hozzájárul az emberi és a társadalmi fejlődéshez. A digitális az emberek és intézmények életének részévé vált. Maga az Európai Unió az „ European Digital Decade: Digital Goals for 2030 ” elnevezésű nagy projektet helyezte a jövő fejlesztésének középpontjába.
A témák között szerepel a digitális állampolgárság, a digitális üzleti átalakulás, a digitális és fenntartható infrastruktúra. A digitális fejlődés személyes és intézményi szinten kihozza az emberi kapcsolatok dinamikáját, új tudományos és technológiai felfedezéseket, és lehetőségeket nyit az oktatás, a kereskedelem és a munka előtt. Ugyanakkor mindebben felbukkan az információk sokszínűsége, többértelműsége. Azonnal feltehetjük magunknak a kérdést: hogyan érzékeljük az élet és a világ valóságát a digitálison keresztül? Mi a közösségi média szerepe mindennapi életünkben, a másokkal való kapcsolatainkban, mint emberek és állampolgárok?
A kezdeti kérdéseken keresztül szeretnék néhány pontot érinteni a digitális univerzummal kapcsolatban. Fogalmi szinten fontos leszögezni, hogy a közösségi média kommunikáció például három elválaszthatatlan aspektust foglal magában: a digitális, az internetes és a mesterséges intelligencia, így olyan környezetet alkotva, amelyben az interneten, a közösségi médián keresztül kommunikálunk. A közösségi hálózatok a virtuális univerzum globális platformjába beágyazva a kibertér globális szerkezetének részét képezik.
Ezért mindig össze kell kapcsolni a közösségi média használatát egy tágabb, összetartó valósággal. Például, amikor a WhatsApp segítségével híreket osztunk meg barátainkkal, már a digitális élőhelyen belül vagyunk, hálózatba kapcsolódunk az egész világgal, kognitívan és érzelmileg is érintettek vagyunk a virtuális univerzumban.
A közösségi média használata mögött az egyén, kultúrája, történelme, értékei és társadalmi kontextusában való létmódja áll. E virtuális élőhely mögött a társadalmi, gazdasági, politikai és vallási valóság összetettsége áll, amely közvetlenül befolyásolja a kommunikációt és a közösségi média használatát. Például a szegénység, a nagy digitális szakadék, amely különösen Afrikát érinti.
A digitális univerzum mögött a tudományok különböző módozatai állnak az egyén értelmezésére és látásmódjára, mint például az idegtudomány, a mesterséges intelligencia, a biotechnológia és a bioetika. Ezért a közösségi hálózatok használatának minden elemzése a digitális jelenség rendkívül összetett elemzésével szembesít bennünket.
A digitális élőhelyen nincs semlegesség! A neten lenni azt jelenti, hogy részt veszünk egy hatalmas és összetett globális kommunikációs rendszerben, ahol szembe találjuk magunkat ideológiákkal, álhírekkel, egy areopágussal, a nagy digitális vállalatok érdekeivel és ellenőrzésével, a tőke erejével és különböző ideológiai érdekekkel, valamint a kiberbiztonság szemszögéből erősen szervezett új geopolitikával.
A magánélet, a biztonság, a biometrikus tudomány térnyerése, a személyes adatok ellenőrzése, a mesterséges intelligencia fejlődése és az algoritmusok világa megváltoztatja kommunikációnk módját. Korunk társadalmi-gazdasági és kulturális forgatókönyve gyorsan változik.
Olyan társadalomban élünk, amelyet gyorsaság, gördülékenység, változás és innováció jellemez. Az e-kereskedelem és a digitális pénzügyek új geopolitikai kapcsolatokat teremtettek, és sok minden változik: a tudás hatalom. A digitális, pénzügyi és gazdasági piac megváltoztatja a kis- és nagyvállalatok üzleti modelljét, és az oktatás is változik.
A kommunikáció megváltoztatja a kultúrát és az emberek életmódját és szocializációját. A kommunikáció szorosan kapcsolódik a politikához, a gazdasághoz, az oktatáshoz, valamint az egyének, csoportok és vállalatok érdekeihez. Ebben az összefüggésben a technológia hatalmas erővel és fejlődéssel jelenik meg: a mesterséges intelligenciától a nanotechnológiáig, a biotechnológiától a genetikai technológiáig.
Ebben a hatalmas univerzumban, amelyben az emberek a közösségi hálózatokon és az interneten keresztül közelednek egymáshoz, ott vannak a nagy utópiák és valóságok, amelyek magukban foglalják a transzhumanizmus vízióját, az ökológiai kihívást és következésképpen egy lehetséges új antropológiát.
A jövő hónapban megjelenő második részben az infoszféra és a metaverzum témájával foglalkozunk.
ANS-Róma/Szaléziak.HU