Főoldal / Szalézi világ / Pápua Új-Guinea – Don Bosco karizmája egy matrilineáris társadalomban
Pápua Új-Guinea – Don Bosco karizmája egy matrilineáris társadalomban
2018-10-05 Péntek | #Szalézi világ | ARCHIVÁLT
formáció • közösségi élet • Óceánia • szalézi élet •
Hogyan épülhet bele Don Bosco karizmája Pápua Új-Giunea kultúrájába? Conrad Terry Vamilat szalézi szerzetesnövendék Pápua Új-Guineából származik, egy matrilineáris, vagyis anyaági leszármazás szerint működő társadalomból, és arról ír, milyen módon lehet átültetni egy ilyen társadalomba a szalézi lelkiség és karizma értékes elemeit.
Pápua Új-Guineából, az Új-Britannia keleti részén található Gazelle-félszigetről származom. A matrilineáris olyan családi kapcsolatra utal, amely a család női ágán keresztül nyomon követhető. Nem az özvegyi jogon, hanem az anyaági leszármazási öröklődésen alapul, ami azt jelenti, hogy a nők öröklik a földet és a birtokot nemzedékről nemzedékre. A matrilineáris vonal azon a feltételezésen alapul, hogy "a gyermek mindig ismeri az anyját, de az apa nem feltétlenül ismert".
A tolai, mint törzs a marmar és a pikalaba csoportban is megtalálható. Az apám a marmar törzsből, míg anyám a pikalaba törzsből származik. Mivel az anya örököl mindent, az apa elsősorban és leginkább a család vezetője. Ő rendelkezik minden hatáskörrel arra, hogy irányítsa a családot
Anyám öt gyermeknek adott életet. Én vagyok a harmadik gyermek, négy lánytestvérem van. A családom vallásos, ezért megengedték nekem, hogy szerzetesi életet éljek, habár a családnak szüksége van a fiúgyermekekre a család fenntartásához. A szülőknek nagy szükségük van egy fiú támogatására, különösen akkor, ha csak egy fiú van a családban. A fiú az apával együtt jövedelmet termel a családja számára. Ennek ellenére az én családom elfogadta ezt a kihívást, megengedve nekem, hogy szerzetes legyek.
Hogyan inkulturálódhat Don Bosco karizmája Pápua Új-Giunea kultúrájába? Biztos, hogy ez egy nagy kihívás. Ha a tolai kultúrába szeretnénk beépíteni, akkor nehézségekkel fogunk találkozni. A tolai népcsoport Kelet-Új-Britannia lakosságának egyharmadát alkotja, a másik kétharmad pedig a bainings és a pomio népcsoporthoz tartozik. Ez Pápua Új-Guinea teljes lakosságának csak egy kicsi része. Pápua Új-Guineában több mint 800 különböző nyelven beszélnek, és mindegyiknek megvannak a saját szokásai és gyakorlata. Ez megnehezíti az inkulturációt. Az evangélium beépítése a mi népeink kultúrájába azonban folyamatban van. Persze, egy ilyen folyamat sok időt vesz igénybe. Gyakran úgy gondoljuk, hogy ez a karizma könnyen beilleszthető a kultúránkba. Sok jelölt és helyi szalézi elhagyta a rendet, mert nem értették meg egymást a külföldi rendtársakkal. De egyes értékek alapot képezhetnek a szalézi karizma inkultúrációjához a melanéz, de különösen a tolai kultúrába.
Azok az értékek, amelyeket én a szalézi karizma legfőbb kincseinek tartok, a közösségi élet és a formáció. Ezeket az értékeket az helyi társadalomban már a misszionáriusok megérkezése előtt is gyakorolták. Különösen a közösségi élet, a közösségi kapcsolatok jellemzőek ebben a társadalomban, mint a kapcsolat a családommal és a tágabb értelemben vett családdal, szomszédokkal, társadalmakkal és klánokkal/törzsekkel. A biztonság és a döntéshozatal hatékony, ha van kialakult kapcsolat. Vegyünk egy példát: ha a múltban egy fiú vagy lány szerzetes szeretett volna lenni, beszélnie kellett a családjával, családtagjaival és a klánja vezetőjével. A konzultáció az idősek iránti tisztelet jele, és egyúttal a jó kapcsolat eredménye is.
A tolai társadalomban a menyasszonyért fizetett ár is a két fél közötti kapcsolatok kialakításának egyik módja. Ez inkább az ajándékok cseréjét jelenti, egy megállapodást, amelyen mindkét fél nyer. Ha a férfi megfizeti a menyasszony árát, akkor a nő ugyanolyan értékben, amennyit a vőlegény fizet, főtt és nyers ételeket készít számára, tehát ez nem egy egyoldalú nyerészkedésen alapuló megállapodás. A tolai közösség életében a béke, az igazságosság és a társadalom biztonsága a legfontosabb.
A pápua falvakra jellemző, hogy külön nagy házban élnek a férfiak és a nők. A fiatal fiúk egy-egy hónapig a "taraiu"-ban élnek (kuanua vagy tolai szó, jelentése: tiltott hely), hogy megtanuljanak az öregektől egyes készségeket és a helyes viselkedés alapjait. Erre a helyre csak fiatal fiúk és idős emberek léphetnek be. Az idős vezetők arra tanítják a fiatal fiúkat, hogyan kell jó polgárként élni a társadalomban. A tanulási készségeken és viselkedési normákon kívül bizonyos beavatási rituálékat is levezetnek az új tagok számára, akik úgy döntenek, hogy szüleik beleegyezésével belépnek a házba. Ők lesznek társadalmunk példamutatói. Közösségként olyan dolgokat tesznek, amelyek a saját társadalmunk számára előnyösek, ennek eredményeképpen harmonikus kapcsolat uralkodik a társadalomban. Az anyák általában otthon tanítják a lányaikat.
Ezek az értékek lefordíthatók a szerzetesi közösség és a szalézi kulturális közeg értelmezése szerint is. A szalézi közösségi élet nagyon fontos a közösségi apostolkodás szempontjából. A közösségben való részvétel nem egyéni kívánság, de a Mindenható terve, aki minden egyes szalézit közösségi életre hív meg. A közösségi élet a szaléziak ereje, ez teszi lehetővé az apostolkodásunkat.
Ami Kelet Új-Britanniában a menyasszonyért kifizetett ár, egy fiú szemszögéből nézve annak az árnak is tekinthető, amit egy fiú „fizet” azért, hogy szerzetesi vagy papi életet élhessen. Van remény, hogy a fiú vagy a lány családjának hasznot hoz majd. Mi ez az előny? A család átalakul azzal, hogy a fiú a szerzetesi életet választja, hiszen Don Bosco azt mondta: "Jézus veszi át annak a személynek a helyét az otthonában és a családjában."
A tolai társadalomban megtalálható hagyományos beavatás hasonló a szerzetesi kezdeti képzéshez. A fiú, aki belép a szemináriumba, felkészül arra, hogy jó és méltó szerzetes, vagy pap legyen. A kapott képzés nem neki, hanem az egyház és a társadalom javára szolgál. A formáció azonban több mint 10 évet vesz igénybe, ellentétben a tolai házzal, ahol a beavatás kevesebb, mint egy hónapig tart. Mi a formációs házunkban arra formálódunk, hogy Krisztust kövessük.
Azokra a fiatalokra, különösen a tolai fiúkra, akik úgy érzik, hogy hivatásuk van, ez a három forgatókönyv alkalmazható. Ezt azért osztom meg, mert magam is megtapasztaltam.
"A szalézi élet egyszerűen a legjobb!"
www.bosco.link/Szaléziak.HU