Szaléziak.HU - Facebook Szaléziak.HU - Twitter Szaléziak.HU - Youtube

Főoldal / Aktuális / Segítség! Vegetáriánus lett a gyerek!

Segítség! Vegetáriánus lett a gyerek!

Segítség! Vegetáriánus lett a gyerek!

2022-09-10 Szombat   |   #Aktuális

fiatalok  • gyerekek  • család  •

Ha egy gyerek hirtelen nem akar többé húst enni, ez a család többi tagja számára is változást hozhat. Hauer Barbara orvos, kétgyermekes édesanya tudja, mit kell ilyenkor figyelembe venni – szakmájából és saját családja életéből ad át tapasztalatokat.

„Mától nem eszem húst.” Hogyan reagáljanak a szülők, ha gyermekük ezzel fordul hozzájuk?

Mindenképpen nyugodtan. A gyermek magyarázza meg, hogy miért döntött így, majd együtt kell gondolkodni azon, hogyan lehetne sikeressé tenni az étrend-változtatást. Természetesen ez függ a szokásoktól és a vegetáriánus táplálkozáshoz való személyes hozzáállástól. De akárhogyan is érzi magát a szülő, a gyerekek már elég nagyok ahhoz, hogy átgondolják és maguk döntsenek. Még azok is, akik nagyon szkeptikusak vagy éppen negatívak, folytassanak eszmecserét fiukkal vagy lányukkal.

Mit jelent a döntés a család többi tagja számára?

Ez attól függ, hogy a család többi tagja hogyan vélekedik erről a témáról. Aki nyitott, és már fontolgatta a húsfogyasztás csökkentését, az az egész családot bevonhatja. Ha azonban a család főként lelkes húsevőkből, azaz mindenevőkből áll, akkor fontos megtalálni azt a módot, ami mindenkinek a lehető legnagyobb örömet okoz. Sok a lehetőség, de igaz, hogy ez egy kicsit időigényes.

Legalábbis azoknak, akik a vásárlásért és a főzésért felelősek, bonyolultabbá válik...

Attól függ, hogy korábban ez hogyan működött. Az a benyomásom, hogy az átlagos család még mindig sok húst eszik, a zöldség pedig csak köret. Határozottan azt az álláspontot képviselem, hogy nem elég egyszerűen kihagyni a húst, és a vegetáriánus családtagnak csak a köreteket kínálni. Ez rövid távon működhet, de nem hosszú távú megoldás. A tinédzserek nőnek, egyszerűen több lesz a táplálkozási igényük, és a megnövekedett energiaszükségletet is ki kell elégíteni.

El kell gondolkodni rajta, és ismernie kell az étrend beállításának csínját-bínját, amelyeket esetleg újra kell állítani. Ez eleinte fárasztó és bosszantó lehet, de az egész családnak megéri. Sok konyhában van még mit javítani, mert sok család nem eszik elég zöldséget és gyümölcsöt.

Milyen tápanyagokra van feltétlenül szükségük a vegetáriánus ételeket fogyasztó gyerekeknek és fiataloknak, és hogyan juthatnak hozzájuk? 

Természetesen minden serdülőnek ugyanazok a táplálkozási szükségletei, függetlenül az étrendtől. Még a mindenevőknél is gyakran még mindig optimalizálható néhány dolog a tápanyagellátás terén. Ha kerüljük a húst és a halat, elsősorban a fontos fehérjeforrások vesznek el. De ez nem igazán baj, mert a tojást, tejet, tejtermékeket továbbra is fogyasztják, de jó minőségű növényi fehérjeforrásokat is érdemes használni. A legfontosabbak a hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonák, és például a zabpehely is nagyon gazdag fehérjében. Fontos az állati és növényi fehérjeforrások okos kombinálása. Ezek példák a könnyen beállíthatók az étrendben, amelyekkel sok mindent el lehet érni.

Egy másik tápanyag, amely kritikussá válhat, ha valaki nem eszik húst vagy halat, a B12-vitamin. Ez könnyen kompenzálható étrend-kiegészítőkkel vagy pl. B12-vitamint tartalmazó fogkrémmel. Fontos a megfelelő kalciumbevitel is, ezt például a tej és tejtermékek mellett kalciumban gazdag ásványvízzel, vagy kalciummal dúsított, például szójából készült tejalternatívákkal lehet elérni. A D-vitamin alapvetően fontos azoknak a kanapétöltelékeknek, akik nem szeretnek a szabadba menni, mert a napfény hatására a D-vitamin előanyagként képződik a bőrben. A jódszükségletet könnyen lefedhetjük jódozott konyhasóval. A cink, a szelén és az omega-3 zsírsavak megfelelő bevitele is fontos ebben az életszakaszban. Különösen azoknál a lányoknál, akik vért veszítenek a menstruáció során, a vasszükséglet is megnő. A gyermekorvos tudja a legjobban felmérni, hogy a gyermeknek vagy fiatalnak étrend-kiegészítő formájában kell-e bevennie bizonyos tápanyagokat.

Honnan tudják a szülők, hogy gyermekük csak másképp akar enni, vagy ki van téve az étkezési zavar veszélyének?

Ez nem olyan egyszerű. Az evészavarban szenvedő gyerekek és fiatalok nagyon jól tudják, hogyan leplezhetik el azt a tényt, hogy valójában egészen más szándékuk van, mint egyszerűen csak növényi alapú étrendet fogyasztani. Ez azt jelenti, hogy nagyon alaposan oda kell figyelni rájuk. Az anorexia nervosa, azaz az anorexia leginkább a fogyáson és a túl kis adagok elfogyasztásán keresztül észlelhető. Más étkezési zavarokat, amelyekben az érintettek hányással vagy hashajtóval szabadulnak meg a kalóriáktól, gyakran nem olyan könnyű felismerni. Az étkezési zavarok gyakran fokozott mozgási késztetéssel, lépésszámlálók és alkalmazások használatával, állandó kocogással vagy túlzott testmozgással járnak együtt.

Fontos, hogy mindig tartsuk a kapcsolatot a gyermekkel, tartsuk nyitva a szemünket, és érzékeljük a környezet jelzéseit is. Ha bármilyen kérdése vagy aggálya van, jobb, ha mielőbb segítséget kér, vagy bevonja a gyermekorvost. A szakemberek figyelik, hogy nincs-e baj, és vérvétellel is ellenőrizhető, hogy az étrend nem megfelelő-e.

Hogyan alakul a dolog speciális helyzetekben, például nyaraláskor vagy rokonlátogatáskor?

Itt érdemes jól felkészülni. Ha étkezést is magában foglaló szálláson nyaralunk, akkor előre meg kell győződni arról, hogy a vegetáriánusok számára is van lehetőség külön étkezést kérni. Jó tapasztalataim vannak az önkiszolgáló büfével, mert mindenki azt szedheti, amit szeret. Az önellátó házakban mindig van nálam egy kis sürgősségi csomag szójagranulátummal, vegetáriánus kencékkel és zöldséglevessel. Az internet segítségével előre tájékozódhat, hol találhatóak megfelelő üzletek és vegetáriánus ételeket kínáló éttermek.

Ha olyan embereket látogat meg, akik inkább a rugalmatlan mindenevők vagy húsimádók fajtái, akkor lazán megemlíteném előtte, hogy az egyik családtagjuk vegetáriánus lett, és megkérdezném, hogy hozzanak-e valami vegetáriánust a lányuknak vagy fiuknak. Főleg a nagyszülők itt hamar kiborulnak, le lehet őket nyugtatni azzal, hogy nem baj, hozunk valami előételt. A felvilágosítást általában nem fogadják jól. Először is mindenkinek meg kell szoknia, és jobb, ha egyszerűen bemutatja, hogyan változtatta meg az étrendjét, majd megtapasztalja, hogyan alakul, és hogy ez is felkelti-e a kíváncsiságot, és idővel növekszik a megértés.

És mi a teendő, ha a gyerek úgy dönt, hogy vegán akar lenni?

Itt még fontosabb, hogy a gyerek honnan indul. A válogatós vegyes étrendek esetében, akiknek már az ovo-lakto-vegetáriánus étrendre való átállás miatt aggódnának, a vegán étrend egyik napról a másikra igazi kihívássá válik. A fiataloknak sok más is jár a fejükben, általában nem tudnak annyit a táplálkozásról, és gyakran nem is bizonyítottan szeretik a zöldségeket. Vannak, akik úgy gondolják, hogy nem olyan nehéz lemondani minden állati termékről. De nem elég csak tésztát enni paradicsomszósszal vagy krumplival. Ez nem elég a szükségletek fedezésére és az egészséges növekedéshez, különösen, ha csak alacsony tápanyagtartalék áll rendelkezésre. Aki vegán szeretne enni valóban nagyon hozzáértőnek és fegyelmezettnek kell lennie, és hajlandó használni a tápanyagban gazdag élelmiszerek teljes skáláját. Nem véletlen, hogy sok vegán kezdetben hosszú ideig vegetáriánus ételeket fogyaszt. Úgy gondolom, hogy van értelme a kiegyensúlyozott és az igényeket kielégítő vegetáriánus étrendhez közelíteni, és először talán sikerül kompromisszumot találni.

Ha kevés a tárgyalási lehetőség, világossá kell tenni a fiatalok számára, hogy szükségük van együttműködésükre, és saját kutatást is kell végezniük. A főzőtanfolyamon való részvétel is hasznos lehet. A felelős szakszervezetek azt javasolják, hogy a vegán étrendet illetően forduljon a szülő gyermekorvoshoz és szakképzett táplálkozási szakértőhöz.

Nagyon jól értem a fiatalok motivációját, ez végső soron annak a következménye, ha állatjólétről és klímavédelemről van szó. De megértem a szakmai társaságok szkepticizmusát is, akik szerint ez egy sérülékeny életszakasz, amelyben az alultápláltságnak következményei vannak, és gyorsan be lehet kerülni egy olyan területre, ami nem jó. Ennek lehetséges következményei lehetnek, hogy a fiatal már nem fejlődik olyan jól, kevésbé tud koncentrálni az iskolában, vagy vérszegénység alakul ki. Ezt észben kell tartani. Ha a fiatalok vegetáriánus háztartásban nőnek fel, vagy a környék tapasztalt vegánjaitól találnak támogatást, akkor természetesen teljesen mások a követelmények.

Foglaljuk tehát össze:

  1. Nyugodt maradni. Legjobb, ha először meghallgatjuk, mi késztette a gyereket a lépésre, majd együtt gondolkodunk azon, hogy mit csináljunk.
  2. Állítsunk be étkezési tervet. Könnyen hangzik, de van egy kis munka vele, attól függően, hogy mennyi húst evett eddig a család.
  3. Gondoljuk át az étrendet. Gondolkodjunk együtt azon, hogy a család hogyan szeretne táplálkozni a jövőben. Lehet, hogy a többieknek is kedve van kevesebb húst és több zöldséget enni?
  4. Tartsuk szem előtt a tápanyagokat. Tudjuk meg, milyen tápanyagokat kell helyettesíteni zöldségekkel, és tegyünk róla, hogy a fiatal biztosan megkapja azokat.
  5. Kipróbálni valami újat. Kísérletezzünk új alapanyagokkal, receptekkel és elkészítési módokkal – a gyermek és a család többi tagja számára.
  6. Újra és újra beszélgessünk a gyermekkel a témáról – annak érdekében is, hogy felismerje, nem állnak-e esetleg problémás okok a döntés hátterében.
  7. Használjuk ki a lehetőséget. Sok családban van még mit javítani az egészséges és klímabarát táplálkozás terén. Ha most nem gondolunk rá, akkor mikor?

 

www.donbosco-magazin.eu/Szaléziak.HU

Kapcsolódó cikkek

Ruanda – Két értékes projekt a fiatalok számára

Ruanda – Két értékes projekt a fiatalok számára

#Szalézi világ 2023-01-18, Szerda

A ruandai serdülőkorúak terhességi arányának növekedése az elmúlt években exponenciálisan nőtt, és a társadalmi és gazdasági fejlődés egyik fő..

"Krisztus az én szenvedélyem" - a rendfőnök januári levele

"Krisztus az én szenvedélyem" - a rendfőnök januári levele

#Szalézi világ 2023-01-13, Péntek

Már sok év telt el azóta, hogy utoljára hallottam ezt a mondatot egy fiatal szájából ilyen hétköznapi környezetben, ahol ott voltak a társai is, akik..

Ferenc pápa arra buzdítja a fiatalokat, hogy tegyék próbára magukat

Ferenc pápa arra buzdítja a fiatalokat, hogy tegyék próbára magukat

#Egyház 2022-12-19, Hétfő

„Menjetek!” Döntő iránymutatás ez, amely „a tanítványt apostollá alakítja”, misszionáriussá teszi. „És ti is, kedves barátaim, arra kaptatok..

Péliföldszentkereszt – Szalézi adventi hétvége 2022 – 18-35 éves fiatalokkal

Péliföldszentkereszt – Szalézi adventi hétvége 2022 – 18-35 éves fiatalokkal

#Magyar Tartomány 2022-11-29, Kedd

November utolsó hétvégéjén a 18 év feletti fiatalok töltődtek fel Péliföldszentkereszten, akikkel együtt gyújthattuk meg advent első gyertyáját.

Spaletta – Tárd ki! – rendhagyó adventi naptár fiataloknak

Spaletta – Tárd ki! – rendhagyó adventi naptár fiataloknak

#Aktuális 2022-11-28, Hétfő

Három szalézi fiatal: Pozsonyi Gergő (egri szalézi oratórium), Zsidó Balázs (óbudai szakkollégium) és Szauer Andris (szalézi animátor) összefogtak, hogy..

Címkék

 • 1% • 28EK • adomány • advent • Afrika • ajándék • akció • alapítás • alapítvány • Albertfalva • áldás • áldozat • alkalmazás • állandó • állás • Amerika • Amoris Laetitia-családév • Ángel Fernández Artime • animátor • Argentína • Ars Sacra Fesztivál • avatás • Ázsia • beiktatás • béke • betegség • bevándorlók • bicentenárium • boldoggáavatás • boldoggáavatási eljárás • BoscoFeszt  • börtön • Brazília • búcsú • Budapest • bűnmegelőzés • bűvészet • Centenárium • cigány pasztoráció • Clarisseum • Colle Don Bosco • család • csapatépítés • cserkészek • csoda • DélAmerika • DélSzudán • digitális • digitális oktatás • ...
Összes címke
< Magymarosi Ifjúsági Találkozó 2022: "Keresd a békét, és járj annak útján!"India – Szaléziak a klímavédelemért >