Főoldal / Szalézi világ / Olaszország - Európai Iskola: Don Bosco oktatási projektjének megújítása
Olaszország - Európai Iskola: Don Bosco oktatási projektjének megújítása
2019-10-11 Péntek | #Szalézi világ | ARCHIVÁLT
Don Bosco Szaléziak és a Don Bosco Nővérek iskoláinak igazgatói találkoztak október 2–3-án a Segítő Szűz Mária Leányainak római rendfőnökségén, az Európa és Közel-Kelet Iskolai Bizottságának 25. ülésén. Az eseményen a magyar szalézi iskolákat Koblencz Attila pedagógiai igazgató és Misquitta Claudius szalézi atya képviselte.
Az európai és a közel-keleti iskolák valósága, gazdag kulturális és pedagógiai sokféleséggel nagy kihívást jelent az szaléziak számára identitásuk és javaslataik folyamatos megújítására ösztönöz. A szalézi oktatási-lelkipásztori projekt Európában és a Közel-Keleten olyan értékeket és gyakorlatokat tartalmaz, amelyek sokféle környezetben alakutnak ki, olyanok, mint a sokféleség „oktatási mozaikja”.
Az európai szalézi iskolák jelenlegi állásának bemutatásával kezdve a több mint 30 résztvevő az „Európai szalézi iskola személyi igazolványa” című dokumentumon dolgozott, amelyet több mint 15 éve fogalmaztak meg.
"Ez egy egyszerű szöveg, de programot hordoz, amelyet frissíteni kell a XXI. századi oktatási munka, a tereknek és a résztvevők változása szerint" - kommentálta Tarcizio Morais atya, az ifjúságpasztorációs iroda iskolai és szakképzési szektorának vezetője. „Ebben a munkában nemcsak a tartalom, hanem az identitás megújításának perspektíváját is elhelyeztük, válaszolva arra, amit Ferenc pápa javasol nekünk Christus Vivit kezdetű buzdításában, a szinodalitás gyakorlása során (együtt járás, mindenkivel, akár a hallgatókkal együtt), az önkritika és a lelkipásztori válasz gyakorlása során ezen a személy előmozdításának szempontjából kiváltságos helyen.”
Az európai szalézi iskola személyi igazolványa olyan szintézis folyamatából származik, amelyet az európai iskolavezetők kívántak nyújtani az oktatási-lelkipásztori közösségek számára. Manapság ez a „személyazonossági igazolvány” új láthatárokkal rendelkezik, amelyek az akkor még nem létező új oktatási dimenziók integrációjából származnak.
A „digitális bennszülöttek” folyamatosan fejlődő világában az egyre szekularizálódó kultúrával, szem előtt tartva az alapvető oktatási változásokat és a társadalmi-politikai környezetet, a megszentelt személyek számának csökkenését (SDB-FMA), valamint a laikus személyek növekedő és motíváló jelenlétét, akik felelősek az oktatási küldetésért, szükség van az identitás megújítására, összhangban a Don Bosco projekttel a fiatalok számára.
Az európai iskolák valóságának jobb megértése érdekében bemutatták az "Educo-barométert", egy tanulmányt és reflexiós eszközt, amelyet alkalmazni fognak az európai szalézi iskolák vezetői és igazgatói.
"Európai iskolaként folytatni akarjuk az identitásunk növekedését, hogy válaszoljunk a kihívásokra, amelyeket a fiatalok, családjaik, az új társadalmi, kulturális és gazdasági környezet, valamint az új pedagógiai dinamika kínál: az idők és a mi szalézi és egyházi oktatási hivatásunk megköveteli ezt tőlünk"- magyarázta Morais atya.
ANS – Róma/Szaléziak.HU