Főoldal / Szalézi világ / Szaléziak a Szentföldön
Don Bosco fiai és leányai 130 éve élő és erős jelenlétet képviselnek Jézus földjén, a háborúk, falak és félreértések ellenére.
A Közel-Keleti Szalézi Tartomány egyre nagyobb hangsúlyt kap a rend stratégiájában, annyira, hogy a többi tartomány aktívan segíti növekedését és tevékenységének megerősítését. Négy fiatal misszionárius érkezik a tartományba, hogy nagyobb lendületet adjon az Izrael, Palesztina, Szíria, Egyiptom és Libanon fiataljai számára tervezett tevékenységeknek.
Az első kezdeményezések között szerepelt a tartomány székhelyének áthelyezése Betlehemből Cremisanba, ami lehetővé teszi a helyi iskola kapacitásának kibővítését: „Betlehemben - magyarázza Alejandro José Leòn Mendoza atya, 39 éves szalézi tartományfőnök, aki eredetileg venezuelai, és 2018 szeptembere óta van hivatalban - csak 180 főt tudtak befogadni, de ezzel a lépéssel lehetőséget biztosítunk további 90 hallgató képzésére. "
A Ciszjordánia és Jeruzsálem közötti határvonalon, a Betlehemtől néhány kilométerre fekvő Cremisan 2004-ig a nemzetközi teológiai tanulmányokat folytató hallgatókat fogadta, akik érdeklődtek a bibliai régészet és a vallások közötti párbeszéd iránt. Évente 40 hallgatót fogadtak és tíz tanár volt. Ezt a tevékenységet Jeruzsálembe, a Ratisbonne kolostorba vitték át.
Annak érdekében, hogy új lendületet adjon a cremisani háznak, a szaléziak már számos tevékenységet szerveznek a helyi lakosok bevonására, például az olajbogyó-termesztéssel, kertészettel és függőkertek létrehozásával kapcsolatos mini tréningeket, amelyek együttműködésben születtek a palesztin kormány mezőgazdasági minisztériumával, a nők tevékenységének előmozdítása és az ökológiai és fenntartható mezőgazdaság eszközeinek felajánlása érdekében.
A fiatalok szemébe nézve
Nemrégiben érkezett ide Lorenzo Saggiotto atya, hogy a betlehemi iskolát irányítsa. A Közel-Keleten szolgál 1968 óta, és eddig eljutott már Libanon, Bethlehem, Cremisan, Kairó szalázi házaiba, és az utóbbi években a názáreti szalézi ház igazgatója volt, így megismerhette a Galilea városaiban élő fiatal izraeli arabok valóságát: "A názáreti fiatalos környezet nagyon nehéz az izraeli arab fiúk számára, akiket negatívan érint a kapcsolat a zsidó világgal. Itt a vallás egyre gyakrabban csak külsőség. Az iszlámban is tanúi vagyunk az erős szekularizációnak. A legnagyobb probléma az identitás válság: a megértéséhez elegendő figyelembe venni azt a tényt, hogy a muszlim hallgatók között, akik a hallgatók 80%-át képviselik, csak 20% tiszteli a ramadánt.”
„De az identitás válság nem az egyetlen probléma, amely az utóbbi években aláássa a názáreti fiatalokat. A másik, amely az 1990-es évek óta agresszív módon fejlődött ki, a bűncselekmények elkövetése. Az olyan problémák, mint az alkoholizmus, a kábítószer-függőség, a prostitúció és a maffia típusú bűncselekmények a nyugati világból származnak. Ezen szervezetek vezetői külföldiek, de a katonák arabok. Ez tragikus, mert azt jelenti, hogy bárki, aki „könnyű pénzt akar keresni”, pontosan tudja, kihez kell fordulnia.
De milyen szerepet játszhat az iskola abban, hogy segítse a názáreti gyermekeket a növekedés útján? Mielőtt a szigorúan formációs oldalt figyelembe venné, Lorenzo atya az emberi oldalt veszi figyelembe: "Az egyetlen gát, amely az iskolából származhat, a gyerekek személyes megismerése - magyarázza - naponta ott állok a lépcsőn, és a fiúk szemébe nézek, üdvözlöm őket. Gyakran nehéz helyzetekből vagy családi konfliktusokból jönnek, és a velük való személyes kapcsolat elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük, ki van a leginkább nehéz helyzetben, és nyitott párbeszédet folytassunk velük. Van olyan esetünk, amikor fiúk öngyilkosságot próbáltak elkövetni, vagy olyan lányok, akik erőszak áldozatává váltak. Olyan problémák ezek, amelyeket csak közelséggel lehet megoldani. "
Ami az oratóriumot illeti, ez csak a keresztények számára nyitott, a rítusok megkülönböztetése nélkül, és mintegy 80, 14 évesnél idősebb gyermeket fogad péntek délutáni tevékenységekre és mintegy 200 gyermeket szombaton, a legnagyobb animációval. Az odautazó fiatalok között van 24 éves Abir Shajrawi, aki Jeruzsálemben az orvosnak tanul, az egyetem utolsó évében jár, aki tovább akarja folytatni orvosi tanulmányait és külföldön akar szakosodni.
„Az oratórium animátora vagyok, mindenekelőtt a lányokkal foglalkozok, abban az időben, amikor szabad vagyok, nem kell tanulnom. Ez a központ a második otthonom, nagyon kicsi korom óta járok ide. Ma, amikor gyermekkel dolgozom, boldognak látom őket, és ez engem is boldoggá tesz.”
Hasonló utat követi a 23 éves Yousef Noufi, aki kétéves gépészmérnöki képzésben vesz részt és segít a nagybátyjának az ács munkájában: „A legfiatalabbakkal sportolok. Elköteleztem magam az oratórium mellett, mert amikor gyerek voltam, szeretetet, tiszteletet és méltóságot kaptam az animátoroktól. És ma én teszem ugyanezt a gyerekek új generációi számára.”
A pékség és a pincészet
A Szentföldön élő szaléziak tevékenységei között, amelyek az utóbbi években nagyobb láthatóságot kaptak, és amelyek lehetővé tették az szaléziak számára, hogy támogassák magukat, a betlehemi pékség és a cremisáni pincészet.
"Több mint 20 éve dolgozom itt - magyarázza Ibrahim, aki koordinálja a pékség tevékenységét. – Öten dolgozunk itt, és a héten 15 féle kenyeret állítunk elő. Kenyeret csak helyi vásárlóknak adunk el, nem szállítunk más üzletekbe - hangsúlyozza - és száz olyan rászoruló család van, akik jönnek és egész hónapban kapnak kenyeret fizetés nélkül, egy rendszernek köszönhetően, ami kártyákból és bélyegekből áll. Összességében mintegy 3000 kenyeret osztunk szét naponta, kiváló minőségű lisztet és hagyományos termékeket használva, amelyek közül néhányat ezen a területen állítanak elő több mint 100 éve: csak lisztet, vizet, sót és élesztőt használunk, más hozzávalók nélkül. ” A tevékenységet több mint egy évszázaddal ezelőtt alapították, eredetileg azért, hogy ellássák a több mint 100 árvát és szerzetest, akik a szalézi házban laktak, de azóta nyitottak a területen élők felé. "A miénk - zárja Ibrahim - az első pékség Betlehemben: az Intifada kijárási tilalma alatt ez volt az egyetlen, amelyet Betlehemben nyitva tartottak. A szolgáltatás garantálása érdekében a személyzet a pékségben aludt. Áraink alacsonyabbak, mint a térség átlaga: azért csináljuk – szögezi le -, hogy minden családot segítsünk ". Betlehemben egy iskola és egy óratórium is működik a környéken élő gyermekek, mind keresztények, mind muszlimok számára.
A Betlehemtől néhány kilométerre fekvő Cremisan pincészetének kezdetei 1885-be nyúlnak vissza, tehát a szaléziak érkezése előttre, akik eredetileg azért vették át, hogy misebort készítsenek. 2000-ig ez volt az Izrael területén jelen lévő négy pincészet egyike. Napjainkig ez maradt egyike a kevés ilyen típusú tevékenységeknek Palesztinában. "2000 és 2010 között a pincészet kritikus időszakot élt át - magyarázza Alejandro atya - annak a ténynek köszönhetően, hogy a világpiac megváltozott, a tömegtermelés növekedésével és a nemzetközi szintű alacsony költségekkel is számolni kell. De 2010 óta befektettünk a tevékenység újraindításába, beleértve a nemzetközi hírű borászokat is, a szőlőtermesztést, a borkészítést és a marketinget. A 10 évig tartó folyamatos kísérletezés után, ma négyféle csúcsminőségű bort állítunk elő, két fehéret és két vöröset, valamint négy alapot. Ezen kívül készítünk limoncello krémlikőrt, pálinkát és egyfajta édes bort, „portóit”.
Szentség és teológia
Jeruzsálemből kb. 35 kilométerre, a Földközi-tenger felé haladva, a harmadik szalézi mű Beit Gemal faluban található. Ebben az esetben ez egy történelmi jelenlét, amelyet Antonio Belloni atya hagyott ránk. Eredetileg árvaház volt, most a lelkiség és a vallások közötti párbeszéd központja, különösen a zsidó világgal. Beit Gemalnál az szaléziak Szent István első vértanú sírjának őrzői. A múlt század közepén végzett régészeti ásatások kimutatták, hogy rendházunk közvetlenül a fiatal szent - István - sírjának maradványai fölött emelkedik, aki Jézus Krisztusba vetett hitéről tanúságot téve halt meg, és akinek a kivégzésnél Saul szintén jelen volt és később, a Damaszkuszba vezető úton, Pál lett belőle, Szent Pál!
A növényzettel körülvett hely szépsége, a szalézi kolostor történelmi jellege, a Szent István templom építészete sok zsidót arra késztetett, hogy meglátogassa Beit Gemalt. Ez egy nagyszerű lehetőség a keresztények és a zsidók közötti találkozásra és párbeszédre, tiszteletben tartva mindkét vallást, aminek fontos szimbolikus értéke van a Szentföldön.
Itt találhatóak Tiszteletreméltó Simaan Srugi földi maradványai, egy egyszerű szalézi testvéré, aki alázatosan és figyelmesen élt együtt a legszegényebbekkel, és akiből már életében is a szentség illata áradt. Különösen a muszlim lakosság szerette őt, akiket a leginkább rászorulóknak nyújtott támogatás során előnyben részesített.
Végül pedig itt van a szalézi teológiai szeminárium, amely 2004 óta a jeruzsálemi Ratisbonne-kolostorban található. A Studium theologicum salesianum egy, a Rómában székhellyel rendelkező Szalézi Pápai Egyetem teológiai karának egyetemi kampusza. Négyéves felsőoktatási kurzust kínál szalézi és más rendbe tartozó teológia hallgatók, szemináriumok és tudósok számára. A campus 40 bennlakónak, valamint összesen 70 hallgatónak ad otthont a világ minden tájáról, míg nyáron a Szentföldre élrkező zarándokok vendéglátását szolgálja.
A Segítő Szűz Mária Leányai
A Segítő Szűz Mária Leányai 1811. október 8-án érkeztek Betlehembe. A nővérek szabászat és hímző műhely megnyitásával kezdték meg tevékenységüket, ahol bármilyen nemzetiségű és vallású lányokat tanítottak. A kurzusokon mostanában muszlim és görög lányok is részt vesznek. Nem volt a könnyű a kezdete annak a műnek, amely később nagy fejlődésen ment keresztül, kiterjesztve nagy és jótékony oktatási tevékenységét valóban ökumenikus szinten. A második, szinte egyidejűleg megnyitott művet a szíriai Damaszkuszban alapították, ahová a nővérek 1913. november 4-én érkeztek, hogy iskolákat, klinikát és egy kórház irányítását vegyék át.
http://biesseonline.sdb.org/Szaléziak.HU