Főoldal / Szalézi világ / Franciaország – Don Bosco megelőző módszere az iskolai zaklatás ellen
Franciaország – Don Bosco megelőző módszere az iskolai zaklatás ellen
2023-03-01 Szerda | #Szalézi világ | ARCHIVÁLT
Becslések szerint Franciaországban több mint 700 000 fiatalt zaklatnak az iskolában, azaz az általános iskolások 12 százalékát, a középiskolások 10 százalékát és a középiskolások 4 százalékát. A Grenoble melletti Gières-i "Don Bosco" középiskolában a pozitív pszichológia és a szalézi pedagógia együttműködik, hogy megakadályozzák ezt a csapást.
Marie Sauzon, a szalézi iskola tanára és könyvtárosa különösen érzékeny a zaklatás jelenségére. Néhány éve észrevette, hogy "sok fiatal stresszes, szorongó, rosszul érzi magát, és kevés az önbecsülése. Ezzel szemben számos tanulmány kimutatta, hogy azok a tanulók, akik jól érzik magukat és magasabb önbecsüléssel rendelkeznek, jobban tanulnak. Így tehát megkérdeztem magamtól, hogyan segíthetek nekik eligazodni?"
A lyoni "Jean Bosco" Központban az érzelmekkel és a tanulással foglalkozó konferencián Marie felfedezte a pozitív pszichológiát, és 2019-ben beiratkozott a Grenoble-i Egyetemre, ahol pozitív pszichológiából diplomát szerzett. Jelenleg egy zaklatás-prevenciós projekten dolgozik az iskola ötödik osztályos diákjai számára (körülbelül 12 évesek). Egy projekt, amely gyakorlati műhelyeken keresztül felhívja a figyelmet a zaklatás mechanizmusaira és az internetes zaklatással kapcsolatos problémák kezelésére.
A projekt részeként egy pozitív pszichológiai kísérletet tervezett két kulcskérdés alapján: "Mit akarunk valójában?" és "Ha nem lenne zaklatás, mi lenne helyette?"
Marie számára a második kérdésre kézenfekvő a válasz: koegzisztencia. A meglévő probléma kezelése helyett a megfélemlítést előrevetítő proszociális viselkedésmódok és pszichoszociális készségek megelőzésére és fejlesztésére van szükség. "Erre tanít minket Bosco Szent János! A szalézi pedagógiának és megelőző módszerének ugyanaz a célja: hogy az árral szemben helyezkedjünk el. Ismerjük meg jobban egymást, akkor pozitív kapcsolati légkört alakíthatunk ki."
Pozitív pszichológiai foglalkozásai során Martin Seligman és Christopher Peterson „karaktererősségek” eszközét használja, amely 24 pozitív jellemvonást sorol fel, amelyekkel mindenki rendelkezik. Egy ilyen műhely így lehetővé teszi számukra, hogy másként lássák osztálytársaikat, és elősegítse az osztálykohéziót. Ezen kívül Catherine Valente lelkigondozóval együtt foglalkozásokat tart az érzelmekről, és megtanítja a diákokat arra, hogyan ismerjék fel, értsék meg és fejezzék ki érzelmeiket. Egy másik projekt, amelyet ő vezet, plakátok és egy videoklip készítése, amelyben a diákok modellként szerepelnek: ezeken az eszközökön keresztül az iskola többi szintjével együtt kívánja népszerűsíteni a jó életmódot!
Projektjét különösen nagyra értékelték az oktatók, akik motiváltak és dinamikusak. Mindenki hozzájárul és érintettnek érzi magát. Ezen túlmenően tanár kollégái és a fiatalok kifejezték, hogy valóban szükségük van a visszatérésre Don Bosco alapjaihoz. Éppen ezért „tavaly júniusban az intézetben olyan értékekről indult elmélkedés, mint a tisztelet, az empátia, a jóindulat, a meghallgatás és a megfontolás, amelyek Don Bosco pedagógiájának alapvető pontjai” – összegzi a tanár.
Marie projektjének eredményeit még nem lehet konkrétan lemérni. A tanári csapat azonban észrevette, hogy egyes osztályokban az ő foglalkozásainak köszönhetően kialakult és elterjedt a csapatszellem és az összetartás, így megakadályozva egyes tanulók kirekesztését.
ANS – Gières/Szaléziak.hu