Vatikán – „Legyetek a globális nevelési egyezmény lényegi része”
2020-11-17 Kedd | #Aktuális | ARCHIVÁLT
Ferenc pápa • nevelés • üzenet •
A Rendfőnökök Uniója és a Rendfőnöknők Nemzetközi Uniója közös nevelési bizottsága november 12. és 14. között online szemináriumot tartott a Szentatya által kezdeményezett globális nevelési egyezményről. Ebből az alkalomból Ferenc pápa üzenetet küldött a bizottság vezetőjének, amelyben köszönetet mond az oktatás területen végzett munkáért, amelyet a megszentelt életet élő személyek végeznek a világon és a történelemben.
Emlékeztetve a globális nevelési egyezmény hét alapvető elköteleződési területére, a pápa föhívja a szerzetesek figyelmét három konkrét cselekvési irányra, amelyek az összpontosítás, a befogadás és a bevonás.
A fontos dolgokra való összpontosítás azt jelenti, hogy a személyt helyezzük a középpontba „értékességével, méltóságával, hogy kitűnjön sajátossága, szépsége, egyedisége, és ezzel egy időben a másokhoz és az őt körülvevő valósághoz való kapcsolódásának képessége”.
A személy felértékelése a nevelést a gyermekek növekedésének és fejlődésének eszközévé teszi, így megfelelő képességek és erőforrások birtokába jutnak egy igazságosabb és békésebb jövő közös építéséhez.
Elengedhetetlen, hogy ne veszítsük szem elől a célt, és ne vesszünk el az eszközök, a projektek és a struktúrák tömkelegében. Az emberekért dolgozunk, ők alkotják a társadalmakat és azt az egyetlen emberiséget, amelyet Isten arra hív, hogy választott népe legyen.
Ennek eléréséhez befogadásra van szükség. A befogadás a másiknak, szolgálatunk címzettjeinek, a gyerekeknek és a fiataloknak a meghallgatását feltételezi.
Megvalósulásához arra van szükség, hogy a szülők, a diákok és a hatóságok – a nevelés elsődleges szereplői – más hangoknak is teret adjanak, melyek nem egyszerűen a saját nevelési körükhöz tartoznak.
Így elkerülhető, hogy bezárkózzanak, hogy csak maguk körül forogjanak, és megnyílhatnak az emberiségből és a teremtésből felfakadó kiáltások felé. Arra kell ösztönöznünk a ránk bízott gyermekeket és fiatalokat, hogy tanuljanak meg kapcsolatba lépni egymással, dolgozzanak csapatban, legyen empatikus a hozzáállásuk, és utasítsák el a „leselejtezés kultúráját”. Emellett az is fontos, hogy tanuljanak meg vigyázni közös otthonunkra, védjék azt meg erőforrásainak kizsákmányolásától, döntsenek a mértékletesebb életvitel mellett, keressék a megújuló, továbbá az emberi és természeti környezetet tiszteletben tartó energiák teljes körű felhasználásának lehetőségét a szubszidiaritás és szolidaritás, továbbá a körkörös gazdaság elveinek figyelembevételével.
Az utolsó cselekvési irány döntő fontosságú: bevonás. A nyitott hozzáállást – melyet mindezeken az elköteleződési területeken megfogalmaztunk – nem értelmezhetjük úgy, hogy meghallgatjuk a másikat, majd megfeledkezünk róla, hanem platformot kell létrehozni, mely lehetővé teszi, hogy mindenki aktívan elköteleződjön a nevelési feladat mellett, mindenki a maga sajátosságaihoz és felelősségéhez mérten.
A bevonás érdekében azon kell dolgoznunk, hogy megadjuk a gyerekeknek és a fiataloknak a lehetőséget, hogy az általunk örökségként rájuk hagyott világot kritikus szemmel vizsgálják, mely képes megérteni a gazdaság, a politika, a növekedés és a fejlődés területén mutatkozó nehézségeket, és képes olyan megoldásokat találni, melyek valóban az embert és az emberiség családját szolgálják egy átfogó ökológia távlatában.
Ferenc pápa azzal fejezi be üzenetét, hogy valamennyi szerzetest arra hív fel, hogy legyenek „a globális nevelési egyezmény lényeges részei” ebben a történelmi pillanatban.
ANS-Vatikán/magyarkurir.hu/Szaléziak.HU